Соціально-психологічна служба


Білецька Наталя Йосипівна

 

соціальний педагог

Семенів Галина Миколаївна

 

практичний психолог



Весняні канікули - чудова нагода для особистісному розвитку педагогічних працівників, підвищенню їх професійної компетентності. 

28 березня 2024 року в Ліцеї №4 працівники психологічної служби провели професійну майстерню для педагогів «Толерантність як компонент професійної культури педагога. Профілактика булінгу в учнівському середовищі».

Дуже важливим в ході розвитку толерантності учнів є становлення толерантної особистості самого педагога, набуття ним знань з теми толерантності й усвідомлення її актуальності та розуміння наслідків нетолерантної поведінки вчителя, а також здійснення його професійної діяльності відповідно до принципів толерантності.

Під час заняття психологічна служба закладу запропонувала педагогічним працівникам долучитися до виконання цікавих вправ.

Працюючи в групах,  учасники відпрацювали техніку побудови толерантних відносин, навчалися, як налагоджувати відносини з колегами, батьками, здобувачами освіти  на основі толерантності.

 

Проведена професійна майстерня сприяла підвищенню резильєнтності, психоемоційному розслабленню та наповненню позитивом.


На тлі напруги та невизначеності, що зростають у світі, швидкості змін й тривоги й агресії, що супроводжуються у нашому середовищі, метод і філософія ненасильницького спілкування є потужним і екологічним засобом зрілої комунікації не тільки у соціумі, але й для кожного з нас.

Під час весняних канікул  25.04.2024р. відбувся тренінг "Ненасильницьке спілкування: мова життя" для класних керівників 1-11 класів. який провели практичний психолог Семенів Г. та соціальний педагог Білецька Н.

Метод ненасильницького спілкування - це дієва модель комунікації, яка:

вчить цінувати почуття й потреби всіх її учасників та давати одне одному якісний зворотний зв’язок;

розвиває вміння виражати емоції в "екологічній", безпечній формі;

допомагає створювати і підтримувати емпатійний зв’язок з оточуючими.

Під час тренінгу педагоги мали можливість ознайомитися з основними правилами даного методу, а також кроками його впровадження на практиці.

 

У результаті педагоги підвищили свою професійну компетентність,  отримали практичні знання та позитивні емоції від спілкування. 


04.03.2024 психологічною службою Ліцею № 4 було проведено практичне заняття «Особистий простір — територія безпеки» для учнів 6 В класу та інтерактивне заняття «Мої психологічні кордони» для учнів 8 Б класу. В ході поняття практичний психолог (Семенів Г.) та соціальний педагог (Білецька Н.) ознайомили учнів з поняттям «особистості кордону» та його видами. Допомогли розвинути вміння розпізнавати маркери порушення особистих кордонів та екологічного захисту особистих кордонів. Також під час заняття учні намагалися розібратися, що входять у власні кордони особистості, якими вони бувають та як впевнено їх вибудовувати.


6 лютого оголошено Міжнародним Днем безпечного Інтернету.

Щорічна кампанія, яка проходить в Україні, покликана привернути увагу суспільства до проблеми безпечної поведінки в Інтернеті, розказати про ті ризики, на які можуть натрапити діти та підлітки в глобальній мережі, та як захистити себе від цих ризиків.

Психологічна служба Ліцею № 4 провела практичне заняття «Інтернет очима дітей» для учнів 4 А класу, на якому діти розширити й поглибити знання про безпечний Інтернет, ознайомилися із основними правилами Інтернет-безпеки та Інтернет-етики, із цікавими фактами щодо використання мережі.

Аналізуючи переглянуті відеофрагменти, учні знайомилися з основними видами реальних небезпек віртуального світу, які на сьогоднішній день визнано проблемами людства, – це Інтернет-залежність, фішинг як вид шахрайства, які несуть негативний вплив на психіку та здоров’я дитини. Разом з учнями було розроблено поради по використанню безпечного Інтернету та його ресурсів.


Толерантність — це мистецтво жити з іншими людьми та з іншими ідеями(Кофі Аннан, Генеральний секретар ООН (1997-2006), лауреат Нобелівської премії миру)

До Міжнародного дня толерантності (16 листопада) у Ліцеї №4 практичний психолог Г. Семенів та соціальний педагог Н. Білецька провели у 3 Б класі годину спілкування «Якого кольору толерантність» та у 5 В класі інтерактивне заняття «Толерантність врятує світ».

На заняттях діти ознайомились з поняттям «толерантність», навчилися визначати основні риси толерантної людини, склали правила толерантного спілкування, сформували правильне уявлення про толерантну поведінку.

Проведені заходи дали можливість учням ще раз переконатися, що у світі діють закони добра, терпимості, чесності, щирості, співпереживання та любові, а толерантність врятує світ. 


У рамках акції #16_днів_проти_насильства # в Ліцеї № 4 відбулася зустріч учнів 2-Б класу, 10-А класу  із інспекторами ювенальної превенції Івано-Франківського РУП Балан М.І., Харук Л.І.. Головною метою зустрічі було попередження протиправних дій з боку дітей та застереження їх від небезпеки. Інспектори звернув увагу на види  відповідальності учнів та їх батьків у разі вчинення правопорушень.

 Дякуємо за співпрацю!


Традиційно в останній тиждень вересня у нашому ліцеї психологічна служба проводить тиждень протидії булінгу. Мета заходів – створення безпечного освітнього середовища, вільного від будь яких проявів насильства  та формування активної позиції протидії булінгу. В цьому році навчальний заклад долучилися до ІV всеукраїнського антибулінгового уроку від ГО #НеЦькуй. Соціальний педагог (Білецька Н.), практичний психолог (Семенів Г.), класні керівники провели години спілкування, тренінги, мультимедійні презентації “Стоп булінг!”. За допомогою матеріалів від ГО “НеЦькуй” учні вчилися розрізняти булінг та його види. Поради психолога, реальні історії людей, які відчули на собі прояви булінгу; рекомендацій корисних ресурсів, фільми про інформаційну безпеку – це те, що тримало увагу дітей та зацікавило їхні дитячі серця.

 

Ми віримо, що тільки разом зможемо змінити наш світ на краще!






ПРОФІЛАКТИКА ПОРУШЕННЯ ПСИХІЧНОГО ЗДОРОВ’Я

За визначенням ВООЗ, «психічне здоров’я – це стан благополуччя, який дозволяє людині реалізовувати свій потенціал, долати життєві труднощі і стреси, плідно працювати, брати участь у громадському житті. Психічне здоров’я – це певний резерв сил людини, завдяки якому вона може подолати стреси або утруднення, які виникають у виняткових обставинах».

Основну загрозу для психічного здоров’я становить стрес (або точніше тяжкий стрес – дистрес), що зумовлює неадекватну, патогенну поведінку. Події в політичному житті, негаразди на роботі, або ж її відсутність, матеріальні проблеми та й просто поїздка в громадському транспорті можуть призвести до стресових ситуацій.

Профілактика порушення психічного здоров’я – це дотримання здорового способу життя, а саме:

1. Раціональне харчування.
Треба харчуватися здоровою і домашньою їжею багатою вітамінами, мінеральними речовинами і мікроелементами (калій, натрій, кальцій, фосфор, залізо).

2. Робота. Фізична активність. Відпочинок. Сон.
Дуже важливо для психічного здоров’я дотримувати режим дня. Фізичні вправи не лише загартовують організм, захищають судини, стимулюють серцеву діяльність, а й сприяють утворенню гормонів – ендорфінів, які поліпшують настрій, діють як натуральні природні енергетики. Досить важливо правильно поєднувати фізичне навантаження та відпочинок (сон має тривати не менше 8-10 годин). Дітям бажано частіше перебувати на свіжому повітрі (3-4 години).

3. Спілкування.
Знаходьте час і якомога частіше спілкуйтеся з не байдужою до Вас людиною. Особливо це важливо для дітей.

4. Необхідно керувати своїми емоціями.
Для виплескування негативної енергії можна бити боксерську «грушу», висловити подушці все, що хотіли би сказати кривднику. Можна покричати у безлюдній місцевості, говорячи слова, що приходять на язик, нічого не стримуючи і не контролюючи.
Можна взяти папір і ручку і написати все, що накипіло на серці, що тривожить і не дає спокою. Далі написати, що завершуєте, перечитуєте з початку і спалюєте листок. Так спалюється ваш біль і образа.
Не варто зберігати образи, що з’їдають радість життя. Дослідженнями доведено, що переживання образи провокує багато хворіб, не тільки психічних, а і фізичних.

5. Навчіться усміхатися.
Необхідно пояснювати ще з молодшого віку про необхідність позитивно сприймати все, що їх оточує, відбувається в країні, школі, сім’ї, спілкуванні з однолітками, друзями, і менше уваги звертати на негативні прояви, складні ситуації, вияви агресії.
Життя без позитивних емоцій часто веде до стресів.

6. Змінюйте негативне мислення на позитивне.
Навчайте дітей помічати й радіти найпростішим речам, які їх оточують: першій весняній квітці, теплому сонечку, доброму слову; прищеплюйте любов до рідної землі, міста, села, сім’ї, родини, шанобливе ставлення до старших; привчайте співпереживати з іншими, поділяти успіхи та невдачі інших людей

Як захиститися від стресових ситуацій в «агресивному» інформаційному середовищі.

– Намагайтеся уникати масового скупчення людей, які активно обговорюють негативну інформацію.

– При перших симптомах депресії і тривожності від негативної інформації – «провітріть голову», відключіться від каналів негативної інформації, побудьте в тихій і відокремленій обстановці.

– Послухайте музику, почитайте цікаву книжку, перегляньте улюблений фільм. Таким чином, Ви зможете витіснити негативні переживання новою позитивною інформацією.

– Займайтеся спортом. Ранок почніть із зарядки, легкої пробіжки – поліпшення настрою Вам забезпечено. Крім цього, Ви стаєте сильнішими і витривалішими.

– Під час роботи концентруйтеся тільки на роботі. Зупиняйте спроби колег почати розмову про тривожні політичні події пославшись на зайнятість.

– Перебуваючи дома – займайтеся побутовими питаннями, не забувайте стежити за комфортністю свого місця існування.

– Не заходьте в мережу Інтернет і не дивіться новини по телевізору протягом двох-трьох годин перед сном. У цей час постарайтеся розслабитися і зайнятися якимись приємними для вас справами – це зробить ваш сон більш спокійним.

– Не хвилюйтеся про ті речі, які ви не в силах змінити.

– Пам’ятайте, що більшість наших страхів і побоювань ніколи не збудуться. Те, чим Ви так переймалися ще рік тому, сьогодні може здатися смішним і не вартим уваги.

– Візуалізуйте у своїй уяві позитивні сценарії розвитку Вашого життя, життя Ваших близьких.

– Не потураючи емоціям, але й не пригнічуючи їх, налагоджуйте повноцінні стосунки з людьми.

– Для відновлення психічного здоров’я більше часу приділіть сім’ї, грі з дітьми. Відчуйте себе комусь потрібним і улюбленим. Відчуйте сенс життя, стимул до розвитку.

– Намагайтеся знаходити час для прогулянок на свіжому повітрі, подорожувати. Така різноманітність в життя сприятиме збереженню психічного здоров’я.

 

– Якщо ви зможете виробити звичку у всьому бачити тільки хороше, це неодмінно сприятиме збереженню психічного здоров’я. Не забувайте, що стрес також може увійти у звичку.


     Школа професійної адаптації соціального педагога

22.09.2021р. в Ліцею №4 відбулося засідання школи професійної адаптації соціального педагога. Учасники засідання працювали над вивченням нової нормативно-правової документації соціального педагога. Інтерактивна форма роботи сприяла підвищенню професійної компетентності фахівців психологічної служби. У дужній та творчій атмосфері молоді педагоги працювали  над вирішенням різних нестандартних ситуацій, а також  ділилися досвідом використання нових підходів, методів, технологій на практиці.


 Профілактичні бесіди 

 

6 квітня в Ліцеї №  4 працівники Ювенальної превенції провели профілактичні бесіди з учнями 2-4 класів на тему"Інтернет очима дітей"


31 березня 2021 року відбулося онлайн засідання школи професійної адаптації соціальних педагогів на тему "Недискримінаційний підхід у навчанні. Дискримінація у закладі освіти."

Методист ЦПП О. Сухоребська наголосила на нормативно-правову базу з даної теми.

Соціальний педагог Ліцею 4  Н.Білецька розповіла про ознаки, за якими дискримінють дітей у закладах освіти.


 

Психологічна служба Ліцею № 4 долучається до поширення інформації про аутизм



 

Безпека - це життя людини,

Безпека  - це наше майбутнє.

Прийміть до серця світ природи -

Прекрасне буде всіх життя!

 

9 лютого 2021 року в Ліцеї № 4 в Міжнародний День безпечного інтернету психологічною службою були проведені тематичні заходи з учнями ліцею.



Щорічно в Україні,з 25 листопада до 10 грудня включно, проводиться Міжнароднакампанія  «16 днів проти насильства», яка з 1991 року підтримується міжнародною спільнотою. Акція в Україні розпочинається 

25 листопада в Міжнародний день боротьби з насильством щодо жінок. 

 Дати початку та завершення Кампанії вибрані не випадково. Вони створюють символічний ланцюжок, поєднуючи заходи проти насильства стосовно жінок та дії щодо захисту прав людини, підкреслюючи, що будь-які прояви насильства над людиною, незалежно від її статі, є порушенням прав людини.

Шістнадцятиденний період кампанії охоплює наступні важливі дати:

25 листопада – Міжнародний день боротьби з насильством щодо жінок. Офіційно цей день був оголошений Генеральною Асамблеєю ООН у 1999 році.

§  1 грудня – Всесвітній  день боротьби зі СНІДом.

§  2 грудня – Міжнародний день боротьби з рабством.

§  3 грудня – Міжнародний день людей з обмеженими фізичними можливостями.

§  5 грудня – Міжнародний день волонтера.

§  6 грудня – Вшанування пам’яті студенток, розстріляних у Монреалі.

§  9 грудня – Міжнародний день боротьби з корупцією.

§  10 грудня – Міжнародний день прав людини.

Цьогоріч девіз кампанії «Розфарбуємо світ в помаранчевий колір: покоління рівності виступає проти зґвалтувань».

          Метою цієї кампанії  є  привернення уваги громадськості до проблем зумовленого насильства. У рамках цієї міжнародної акції, з 25 листопада до 10 грудня, Будинок Уряду України буде підсвічено помаранчевим кольором у темну пору доби.

Радою Європи спільно з Міністерством освіти і науки України в рамках проєкту Ради Європи «Боротьба з насильством щодо дітей в Україні» було підготовлено та адаптовано інформаційні матеріали, які можуть бути додатковим ресурсом у проведенні заходів до вищевказаних днів, доступні за посиланнями, а саме: 

1. Серія із 6-ти навчальних відеоуроків для батьків та дорослих, які працюють з дітьми та для дітей «Батьківство в епоху цифрових технологій»:

1) Захист дітей онлайн https://vimeo.com/464178591;

2) Сексуальний шантаж https://vimeo.com/464179613

3) Секстинг https://vimeo.com/464177511;

4) Секс-чатинг https://vimeo.com/464176581;

5) Грумінг https://vimeo.com/464181532;

6) Зображення сексуального характеру, що використовуються для помсти  https://vimeo.com/464180697.

2. Відеоролик «Почни говорити» для дітей та дорослих щодо попередження сексуальних домагань в спорті. Ролик доступний за посиланням http://vimeo.com/477933967.

3. Відеоролик «Розкажи дорослому, якому довіряєш» щодо попередження сексуального насильства щодо дітей в колі довіри. Ролик доступний за посиланням http://vimeo.com/292080839.

4. Буклет «Дізнайся про свої права в цифровому середовищі» з рекомендаціями Ради Європи щодо поваги, захисту та здійснення прав дитини в цифровому середовищі для дітей та молоді. Буклет доступний за посиланням http://rm.coe.int/leam-about-your-rights-in-a-digital-environment-ukr/1680a052c2.

 Всі вищевказані та інші матеріали Проєкту «Боротьба з насильством щодо дітей в Україні» доступні на сайті Міністерства освіти і науки України та Офісу Ради Європи за посиланням https://www.coe.int/uk/web/kyiv/combating-violence-against-children-in-ukraine в розділі «Підвищення обізнаності та запобігання».


Міжнародний день толерантності

 

16 листопада у всьому світі відзначається Міжнародний день толерантності.

Його запровадили у 1996 році за рішенням Генеральної Асамблеї ООН. Саме цього дня ЮНЕСКО ухвалило Декларацію принципів терпимості .

У Декларації йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповідання, етнічної належності чи кольору шкіри. Ця Декларація розвиває принципи, які були сформульовані ще у 1948 році у Загальній декларації прав людини.

Як заявлено в Декларації принципів терпимості, «терпимість – це те, що робить можливим досягнення миру та веде від культури війни до культури миру».

Терпимість – це гармонія у різноманітті. Це не тільки моральний обов’язок, але й політична та правова потреба.

Пропагування терпимості має особливу важливість в сьогоднішню епоху стрімкого посилення глобалізації, мобільності та взаємозалежності.

Різноманіття – це безцінна перевага, проте вона може виступати й джерелом напруги. Конфлікти на національному, етнічному, релігійному, конфесійному, політичному та інших підґрунтях стали ознакою сьогодення і в нашій країні. Але толерантність спроможна розряджати потенційні конфлікти.


У повсякденному житті толерантність – це не бездіяльність, а активна життєва позиція, суть якої полягає не стільки в тому, щоб терпіти чужий спосіб життя, поведінку, звичаї, почуття, думки, ідеї або вірування, але охоче визнавати та приймати поведінку, переконання і погляди інших людей, які відрізняються від своїх власних. Разом із тим, прояв толерантності який співзвучний принципу поваги до прав людини, не означає терпиме ставлення до соціальної несправедливості, злочинів та правопорушень, відмову від своїх поглядів або поступки перед чужими переконаннями.

Толерантність (терпимість) означає, що кожен вільний дотримуватися своїх переконань і визнавати таке ж право за іншими.

Так, люди за своєю природою розрізняються за зовнішнім виглядом, соціальним станом, мовою, статтю, поведінкою і цінностями. Цей перелік критеріїв відмінності можна продовжувати без кінця.

Ми всі різні.  Але ми всі рівні. Кожна людина має право жити в мирі та зберігання своєї індивідуальності. А це означає, що бути толерантним не значить залишатися пасивним перед обличчям расизму, ксенофобії, гендерної або расової дискримінації, сексизму, ейджизму, насильства тощо, або ж мовчати, коли люди стикаються із жорстоким ставленням.

        У Міжнародний день толерантності підтверджується ідея про те, що різноманіття, втілене в думках, віруваннях і діях, є цінним даром, а не загрозою, і варто прагнути до побудови такого суспільства, в житті якого укорінився цей основний ідеал.

Мир не можливий без терпимості, а розвиток та демократія неможливі без миру.

        «Тепер, коли ми навчилися літати в повітрі, як птахи, плавати під водою, як риби, нам не вистачає тільки одного: навчитися жити на землі, як люди».

(Б. Шоу)

        Саме цьому мистецтву – жити з людьми і серед людей присвячений День толерантності, який відзначають у всьому світі.





Ми прагнемо, щоб наш ліцей став острівцем людяності і гуманізму, творчості й постійного пошуку, щоб її випускники на все життя засвоїли: якщо хочеш стати щасливим, то слідуй золотому правилу - розум у голові, щирість у серці, здоров'я в тілі.

    

Основним завданням служби є забезпечення процесу соціалізації учнів у освітній діяльності, захист їхнього психічного, фізичного, соціального і духовного здоров’я, сприяння педагогічно доцільному і безконфліктному входженню молодої людини у світ дорослих, підготовка до самостійного життя в суспільстві, попередження і педагогічна корекція вад та відхилень розвитку особистості.

Соціально-психологічна служба закладу:

·           Здійснює психологічний супровід розвитку дитини.

·           Вивчення процесу адаптації першокласників та п’ятикласників до шкільного життя. Профілактична дезадаптація.

·           Психологічний супровід розвитку підлітків (діагностика особистісних рис та якостей, особливостей характеру, стимулювання саморозвитку та самовиховання, консультування з особистісних проблем, тематичні бесіди, навчальні заняття, тренінги, психологічна допомога в кризових ситуаціях).

·           Допомога в професійному самовизначенні старшокласників.

·           Робота з учнями старшого шкільного віку (виявлення психологічної готовності до «дорослого життя»).

·           Виявлення «групи ризику» (діти, що мають труднощі в навчанні, поведінці; емоційні розлади). Рекомендації батькам, вчителям, учням.

·           Психологічна діагностика важковиховуваності та акцентуації характеру.

·           Розробка програм педагогічної та психологічної корекції неадекватної поведінки.

·           Профілактика правопорушень.

·           Профілактика булінгу.

·           Орієнтація учнів на здоровий спосіб життя.

·           Попередження суїцидальної поведінки.

·           Врегулювання конфліктних ситуацій.

·           Робота з обдарованими дітьми.

·           Робота з дітьми  пільгових категорій (сиротами,  з  дітьми із малозабезпечених сімей,  багатодітних сімей, постраждалих від аварії на ЧАЕС, учасників АТО.